کد مطلب:68582 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:365

وقایع سه روزه غدیر











در طول سه روز توقف در غدیر، پس از ایراد خطابه چند جریان به عنوان تأكید و به نشانه ی اهمیت غدیر به وقوع پیوست كه شرح آن چنین است:

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در این مراسم، عمامه ی خود را- كه «سحاب» نام داشت- به عنوان افتخار بر سر امیرالمؤمنین علیه السلام قرار دادند.

حسّان بن ثابت از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله درخواست كرد تا در مورد غدیر شعری بگوید، و با اجازه ی حضرت اولین شعر غدیر را سرود.

جبرئیل به صورت انسانی ظاهر شد و خطاب به مردم فرمود: «پیامبر برای علی بن ابی طالب عهد و پیمانی گرفت كه جز كافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمی زند».

مردی از منافقین گفت: «خدایا اگر آنچه محمد می گوید از طرف توست سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناكی بر ما بفرست». در همین لحظه سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و او را هلاك كرد، و تأیید الهی را بر همگان روشن كرد.

پس از سه روز مراسم پرشور غدیر پایان یافت، و آن روزها به عنوان «ایّام الولایة» در صفحات تاریخ نقش بست. مردم پس از وداع با پیامبرشان و معرفتِ كامل به جانشینان آنحضرت تا روز قیامت، راهی شهر و دیار خود شدند. خبرِ واقعه ی غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و خداوند بدینگونه حجتش را بر همه ی مردم تمام كرد.

[صفحه 17]



صفحه 17.